15 december 2008

Vikingaträl


Den här boken köpte jag igår, när jag var i en bokhandel och fick träffa Kim M. Kimselius. Hon var där och signerade sina böcker, så nu har jag signerade exemplar av Vikingaträl, Giljotinen, Faraos förbannelse och Den gömda inkastaden. Nu har jag läst ut Vikingaträl, och det här är vad jag tyckte om den och vad den handlade om.
Vikingaträl är den femte boken om Theo och Ramona. Theo och Ramona kan färdas i tiden. De lärde känna varandra när Ramona under en skolresa till ruinstaden Pompeji somnade och vaknade upp i ett levande Pompeji, tiden före vulkanen Vesuvius utbrott (detta hände i den första boken, Tillbaka till Pompeji). Där lärde hon känna Theo. När vulkanutbrottet började lyckades Ramona ta sig tillbaka till sin egen tid, och dit kom även Theo och hans hund Pluto. I de följande böckerna råkar Theo och Ramona ut för andra tidsresor, de kommer bland annat till häxförföljernas tid och blir anklagade för att vara häxor. I Vikingaträl är Theo och Ramona ute och fiskar. Med sig har de hunden Pluto. Plötsligt blir det storm, och de hamnar i vattnet. Ett skepp räddar dem, men det är inget vanligt skepp. Det är ett vikingaskepp. Theo och Ramona har förflyttats i tiden igen, den här gången till vikingatiden. Vikingarnas plan är att sälja dem som trälar. De hamnar hos helt olika personer på olika platser. Hur ska de nu kunna träffas och ta sig tillbaka till sin egen tid igen? Det jag har berättat nu är dessutom bara början på en enormt bra och spännande bok, som jag verkligen rekommenderar.
Alla böckerna i den här serien är jättebra. Man behöver inte läsa dem i ordning eftersom de handlar om olika historiska tidsperioder. Därför är det möjligt att välja vilken bok man vill läsa beroende på vad man är intresserad av. Det enda viktiga med ordningen är att det nog är bra att börja med den första, Tillbaka till Pompeji.

2 kommentarer:

  1. Hej Mathilda! Jag är en 11 årig tjej. jag har också en bok blogg. hur blir din blogg så populär

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du också har en bokblogg! Jag vet inte riktigt hur min blogg har blivit så populär. Den har hunnit få rätt mycket läsare eftersom jag har haft den ganska länge. I början hade jag inte alls lika mycket besökare.

    Lycka till med din bokblogg ! :)

    SvaraRadera